Vi kan vel konstatere at Storband-året 2013 har blitt en høydare og det beste året i  Storbandets 20 års historie! Vi begynte året med en felleskonsert med Christianssand Storband på Haandverkeren. Det var stas å bli spurt med av byens ubestridte Storband til en felleskonsert hvor vi så absolutt hang med i svingene. Ettersom vi er ganske ulike i fremførelse og repertoar, fungerte samarbeidet veldig bra.

I april fikk vi med oss Knut Marius Djupvik på Haandverkeren  og videre til Ravnedalen i august, vell uvitende om at Knut Marius skulle ”hente bøtta” i The Voice noen måneder senere. I forkant av Ravnedalen ble vi for første gang intervjuet i Radioen, og ”Euroen” (Komp. Einar Wallen Mjåland) fikk prøvd seg som en ”Radio-låt.” En kald vinterdag i desember kan vi igjen høre ”Euroen” når Promo-CD´en til Sørnorsk Jazzsenter presenteres på NRK Sørlandet. Fedrelandsvennen gjør også et fremstøt mot konserten vår i Ravnedalen hvor vi ender opp med både forside og to helsider i kulturbillage.

Året toppet seg når Dark Season ville ha oss som oppvarmingsband til DeLillos. Til tross for store nerver, klarte vi å levere den beste konserten noen sinne (for vår del), og våre gjesteartister gjorde en fantastisk jobb! Pål Rake, Kristin Dahl og Anette Larsson på vokal og Narve Kristiansen på perkusjon og baritone saksofon. Vi har vel funnet ut at vi passer godt til en slik scene (spesielt med tanke på plassen…).

Året skulle avsluttes med et åpnings- og avslutningsinnslag på «Julekonserten til Kirkens Bymisjon» i Domkirken i slutten av desember. Vi hadde vel aldri trodd at vårt avslutningsinnslag med ”Let it Snow” skulle slå så an som det gjorde. Folk stoppet og lagde nesten ”propp” i døra. En bedre markedsføring enn dette på slutten av året var det nok ikke mulig å få til!

Da gjenstår spørsmålet: Skal 2014 være året hvor Storbandet har sin debut i Kilden?